Allminnelige salgs- og leveringsbestingelser for LOBAS
-
INNLEDNING
Disse alminnelige salgsbetingelser kommer til anvendelse såfremt annet ikke er skriftlig avtalt mellom partene.
Generelt gjelder kjøpsloven ; Lov 1988-05-13 nr. 27: Lov om kjøp med senere endringer, i det omfang den ikke er fraveket i disse salgs- og leverings-betingelser.
Lonevåg Beslagfabrikk AS er i disse salgs- og leverings- betingelser heretter benevnt som LOBAS.
-
BESTILLING OG ORDRENOTERING
Normale daglige ordrer på artikler som ligger innenfor vårt vareutvalg, og som blir mottatt pr. telefon, fax, brev eller elektronisk blir bekreftet tilbake av LOBAS senest 3 arbeidsdager etter mottatt ordre.
Tilbud utarbeidet av LOBAS blir etter kundens aksept alltid rebekreftet i form av en ordrebekreftelse.
Ordrebekreftelse gitt av LOBAS iht pkt 2.1 og 2.2 skal innholde informasjon om pris, antall og leveringstid og er bindende for begge parter.
Ved korrigering eller retting av feil i ordrebekreftelse plikter den korrigerende part straks og uten ugrunnet opphold å informere den annen part om dette.
-
SALGSPRISER
Våre salgspriser for standardartikler fremgår av våre til enhver tid gjeldene prislister.
For spesialartikler og spesielle tilbud gjelder den pris som er gitt ved skriflig tilbud og/eller ordrebekreftelse. Denne pris er kun bindende for den artikkel og kvantum som er oppgitt i ordrebekreftelse og/eller tilbud. Tilbudet gjelder i inntil 30 dager fra tilbudsdatoen, med mindre noe annet er avtalt.
LOBAS forbeholder seg retten til årlig å endre priser nevnt under 3.1. En slik endring skal varsles senest 1 måned i forveien.
Ved postforsendelser under nettoverdi kr. 500, - beregnes et ekspedisjonsgebyr på kr. 80,-
-
FORSENDELSE OG FRAKTER
Dersom ikke annet er avtalt skriftlig er alle våre salg på EXW betingelser. Fraktkostnaden blir forhåndsbetalt av LOBAS, og belastet kunde ved fakturering
Delleveringer anses som fullverdige leveringer, restanser blir levert etter avtale med kjøper. LOBAS plikter å informere kunden dersom leveringskvantum avviker vesentlig fra kvantum i ordrebekreftelse.
Risikoen for varens undergang går over til kjøper ved levering iht. salgsbetingelsene under 4.1. Eiendomsretten går over til kjøper når betaling er mottatt.
Forsendelser skjer normalt på den transportvei LOBAS finner hensiktsmessig.
Ved leveranse benyttes LOBAS sin standardemballasje om ikke annet er avtalt spesielt. Standardemballasjen er inkludert i prisen for varene.
Om ikke annet er avtalt leveres varene på EUR paller. Utvekslingsording for slike paller praktiseres. Pallekarmer blir fakturert til selvkost.
-
Forsinkelse
Kjøperen er bare berettiget til å heve ordren dersom leveransen er forsinket med mer enn 14 dager fra den avtalte leveringstid. LOBAS har plikt til uten ugrunnet opphold å informere kunden om forsinkelser så snart dette er kjent, likeledes har kunden plikt til å informere LOBAS straks etter å ha mottatt denne informasjon om han ønsker å heve kjøpet.
Kjøperen er bare berettiget til å kreve erstatning for forsinkelsen dersom forsinkelsen skyldes feil eller forsømmelse fra LOBAS sin side, eller noen LOBAS svarer for og ordren heves som følge av forsinkelse. Erstatning kan bare kreves for dokumentert tap kjøperen har lidt som følge av forsinkelsen, begrenset til 10% av prisen for den del av leveransen som heves grunnet forsinkelsen.
Under ingen omstendighet skal LOBAS betale erstatning for driftstap, tapt fortjeneste, eller annet indirekte tap.
-
BETALING
Kjøperen skal uten ytterlige anmodning betale fakturabeløpet i henhold til de betalingsbetingelser som er angitt på faktura.
Betaler ikke kjøperen ved forfall, skal han betale morarenter i henhold til Forsinkelses-renteloven av 1976, med mindre annen morarentesats er angitt på fakturen.
LOBAS har salgspant i de leverte varer inntil kjøpesummen med tillegg av evnt. renter og omkostninger er betalt fullt ut i henhold til Lov om pant av 8. februar 1980 § 3 – 14 til § 3 – 22.
-
RETUR
Standardvarer selges ikke med returrett, og taes bare i retur etter forutgående avtale. Kreditering av slike returvarer skjer til redusert pris fastsatt av LOBAS. Returfraktutgifter bæres av kjøper.
Spesielt fremstillte varer taes ikke i retur.
-
GARANTI / REKLAMASJONSRETT
LOBAS garanterer at den leverte vare er utført i henhold varens skriftlige spesifikasjon og/eller i henhold til gjeldene standard.
Dersom ikke annet er avtalt er garantitid og reklamasjonsrett regulert i henhold til før nevnte kjøpslov. Denne gir kjøper reklamasjonsrett i 5 år med de begrensninger loven omhandler.
-
MANGLER
De leverte varers kvalitet er fastlagt ved varens standard- spesifikasjon eller ved spesielt avtalte avvik fra denne.
Svarer de leverte varer ikke til spesifikasjonene og varene ikke er tatt i bruk, plikter LOBAS snarest mulig etter kjøpers reklamasjon å levere en ny feilfri vare uten utgift for kjøperen. LOBAS kan fritt velge om de mangelfulle varer skal returnes eller om det skal foretaes en stedlig kassering/destruering, og plikter å bære enhver kostnad herved.
Hvis varen helt eller delvis er tatt i bruk plikter LOBAS enten å utbedre den leverte vare, eller levere ny. Kostnader relatert til demontering/remontering av en mangelfull vare kan etter avtale med kjøper belastes LOBAS. En slik avtale må alltid være skriftlig, og er begrenset oppad til NOK 10.000,-
Utover det som er angitt i punktene 9.2 og 9.3 ovenfor plikter LOBAS å betale erstatning bare for dokumentert tap som kjøperen har lidt som følge av mangelen, og bare dersom LOBAS eller noen LOBAS svarer for, har gjort seg skyldig i uaktsomt forhold. Erstatning kan dessuten bare kreves dersom kjøperen påviser at han har fulgt de forutsetninger og prosedyrer som er angitt av LOBAS. Under ingen omstendighet skal LOBAS betale erstatning for driftstap, tapt fortjeneste eller annet indirekte tap. Ansvarsbegrensningene i dette punkt gjelder uansett om kjøpet heves som følge av mangelen eller ikke.
Kjøperen må reklamere straks ved mottak for mangler som skyldes transportskade, og slik skade / mangel må også anmerkes på fraktbrevet.
Kjøperen må reklamere så snart som mulig og senest innen 2 måneder fra mottakelsen av leveransen dersom varene avviker fra spesifikasjonene på en måte som burde ha vært oppdaget ved en forsvarlig mottakskontroll.
Dersom avviket fra spesifikasjonene først kan konstateres etter at leveransen er tatt i bruk, må reklamasjonen skje straks og senest innen 7 dager fra den dag avviket burde vært oppdaget.
Kjøperen må reklamere skriftlig til LOBAS innen de ovennevnte frister. Gjøres ikke det, taper kjøperen retten til å påberobe seg manglene.
Dersom kjøperen tar i bruk en vare med mangler som er av en slik art at de er påvist ved mottak, eller burde vært påvist ved forsvarlig mottakskontroll, taper kjøperen retten til å påberope seg manglene.
-
PRODUKTANSVAR
LOBAS sitt ansvar dekker bare person- eller tingskader som beviselig er forårsaket grunnet feil eller mangler på den leverte vare.
LOBAS er uten ansvar for enhver skade som kan tilskrives uriktig bruk og/eller feil montering av varen, samt herunder også usedvanlig bruk eller ytre belastning som varen ikke er beregnet for. Det samme gjelder hvis varen benyttes på underlag eller utsettes for påvirkning av for eksempel vær eller fuktighet som varen ikke er beregnet for. LOBAS er heller ikke ansvarlig for skade som følge av utilstrekkelig eller uhensiktsmessig oppbevaring. Det påhviler kjøperen å godtgjøre at skaden ikke skyldes manglende overholdelse av LOBAS sine instrukser om bruk av varen. Kjøperen må dessuten godtgjøre at skaden ikke skyldes forhold som nevnt i første avsnitt.
Hvis ikke annet er avtalt, er LOBAS sitt ansvar for skader begrenset til kr. 1 000 000,- for hvert ulykkestilfelle. LOBAS sitt ansvar omfatter under ingen omstendighet driftstap, tapt fortjeneste eller annet indirekte tap.
I den utstrekning LOBAS måtte bli pålagt produktansvar ovenfor tredjemann, er kjøperen forpliktet til å holde LOBAS skadesløs i samme omfang som LOBAS sitt ansvar er begrenset etter punktene 10.1 – 10.3.
Hvis tredjemann fremsetter krav mot en av partene i denne avtale om erstatningskrav i henhold til dette punkt, skal denne part straks underrette den annen om det.
LOBAS og kjøperen er gjensidig forpliktet til å la seg saksøke av den domstol som behandler erstatningskrav som er reist mot en av dem på grunnlag av en skade som påstås forårsaket av den leverte vare.
-
KONSULENTANSVAR
LOBAS har ikke ansvar for konsulentbistand gitt til kjøperen med mindre LOBAS uttrykkelig og skriftlig har påtatt seg et slikt ansvar, og bare dersom tap forårsaket av bistanden skyldes uaktsomhet fra LOBAS eller noen LOBAS svarer for. Under ingen omstendighet omfatter slikt ansvar driftstap, tapt fortjeneste eller annet indirekte tap. Den samme ansvarsbeløpsgrense som er angitt i punkt. 10.3 gjelder også for LOBAS sitt konsulentansvar.
-
TVISTER
Enhver tvist mellom LOBAS og kjøperen angående disse betingelser og leveranser foretatt i henhold til dem, skal avgjøres ved de alminnelige domstoler og Midhordland Tingrett vedtas som rett verneting.
Norsk rett skal legges til grunn ved enhver tvist angående disse betingelser og leveranser foretatt i henhold til dem.